Wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych zwroty „strona mobilna” i „strona responsywna” na stałe przeniknęły do języka polskiego. Wiele osób używa tych określeń zamiennie mając na myśli po prostu strony, które są czytelne niezależnie od urządzenia, jakie wykorzystujemy do ich przeglądania. Tymczasem oznaczają one zupełnie co innego – pomiędzy stronami mobilnymi i responsywnymi istnieją co prawda liczne podobieństwa, jednak różnic wcale nie jest mniej.
Czym są strony mobilne?
Strona mobilna to taka, która w założeniu ma być dostosowana do możliwości i wielkości ekranu w urządzeniach mobilnych, takich jak smartphone czy tablet. W samym założeniu ma więc służyć użytkownikom tych urządzeń, a nie komputerów stacjonarnych. Wielu developerów decyduje się na stworzenie strony mobilnej obok, czy nawet zamiast tradycyjnej strony WWW. W porównaniu do niej strona mobilna będzie przeważnie nieco okrojona jeśli chodzi o treść i grafikę, będzie też znajdowała się na zupełnie innej domenie. Adresy stron mobilnych zaczynają się od „m.”, np. „m.megamarket.pl”, lub kończą się na „.mobi”, np. „jestem.mobi”. Jeśli strona mobilna działa prawidłowo – załaduje się tuż po rozpoznaniu urządzenia wykorzystywanego do przeglądania treści jako mobilnego.
Czym są strony responsywne?
Strona responsywna, w odróżnieniu od strony mobilnej, dostosowuje się zarówno do urządzeń mobilnych jak i tradycyjnych komputerów. W przypadku stron responsywnych nie ma więc konieczności zakładania nowej domeny ani różnicowania treści bądź grafiki. Prawidłowo skonfigurowana strona responsywna dostosowuje się do wielkości ekranu nie tylko jeśli chodzi o rozdzielczość, ale również sposób nawigacji, wygląd menu, etc. De facto zmienić może się wszystko, oprócz adresu URL. Warto zaznaczyć, że tworzenie stron responsywnych jest coraz bardziej popularne, obecnie już blisko 1/3 wszystkich stron www oparta jest na tej właśnie technologii i wiele wskazuje na to, że wkrótce wszystkie portale bez wyjątku będą jej używać.
Strony mobilne – wady i zalety
Największą wadą strony mobilnej jest konieczność stworzenia dla niej osobnej domeny. Oznacza to ni mniej ni więcej, że trzeba ją projektować i pozycjonować zupełnie niezależnie od strony desktopowej (czyli tradycyjnego WWW). Nietrudno wyobrazić sobie jak bardzo utrudnia to proces aktualizowania treści – każda zmiana musi być wprowadzona z innego systemu zarządzania treścią (CMS), ponadto istnieje ryzyko, że roboty wyszukiwarek zinterpretują mobilną wersję strony desktopowej jako stronę bliźniaczą, co może skończyć się obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania obydwu wersji strony.
Największą zaletą tej technologii jest natomiast szybkość ładowania, czyli coś, na czym użytkownikom urządzeń mobilnych zależy szczególnie. Co więcej – przygotowanie strony mobilnej jest niezwykle proste – praktycznie każdy liczący się obecnie CMS, w tym najpopularniejszy, czyli WordPress, oferuje szablony, za pomocą stronę mobilną może stworzyć nawet osoba bez większego doświadczenia w tym temacie.
Strony responsywne – wady i zalety
W przypadku stron responsywnych największy problem stanowi złożoność procesu produkcji – technologia jest tu znacznie bardziej skomplikowana niż przy stronach stricte desktopowych czy mobilnych. Ponadto jeśli chcemy mieć pewność, że strona responsywna będzie działać na absolutnie każdym urządzeniu, to będziemy musieli ją na każdym urządzeniu przetestować. Dopracowywanie kodu bywa irytujące – zmiany dostosowujące portal do małego ekranu mogą zepsuć efekt na ekranach dużych i odwrotnie, tworzenie strony responsywnej stanowi więc żmudne szukanie kompromisu. Poza tym strony responsywne ładują się znacznie dłużej od mobilnych i jest to problem, z którym zarówno użytkownikom jak i twórcom witryn trudno się pogodzić.
Zalet tej technologii jest jednak więcej. Przede wszystkim – wszelkie zmiany w stronie responsywnej od razu dotyczą wszystkich wersji, zarówno mobilnych jak i desktopowych. Można wprowadzać je z jednego CMS, co jest niezwykle wygodne dla wszystkich developerów, których witryny wymagają częstych aktualizacji. Ważnym plusem stron responsywnych pozostaje również fakt, że roboty wyszukiwarek „lubią” je bardziej niż strony mobilne, dzięki czemu łatwiej je pozycjonować. Łatwiej również analizować dane dotyczące ruchu na naszej stronie – dzięki temu, że dotyczą jednego adresu URL, narzędzia statystyczne oferowane przez najpopularniejsze CMSy liczą wszystko automatycznie.
Dla kogo strona mobilna, a dla kogo responsywna?
Jeśli witrynę tworzymy od zera, to lepszym pomysłem wydaje się budowa od razu strony responsywnej. Technologia ta jest o wiele wygodniejsza, choć zarazem wymaga od developera większej wiedzy i lepszych umiejętności, a to wiąże się z wyższym kosztem i dłuższym czasem oczekiwania na budowę witryny. Strony responsywne wydają się jednak stanowić przyszłość stron internetowych w ogóle, jest bardzo prawdopodobne, że nawet kwestia wolnego w stosunku do stron mobilnych ładowania w końcu zostanie rozwiązana. Mimo wszystko przypadki, w których bardziej opłaca się wykonać stronę mobilną wcale nie należą do rzadkości.
Wiele portali o ogromnej popularności jest obecnych na rynku od lat i mają bardzo pokaźne archiwa. Zamiana standardowej strony desktopowej na responsywną oznaczałoby konieczność totalnego przebudowania witryny i przetestowania wprowadzonych zmian – jeśli wszystkie publikowane na stronie treści zajmują terabajty, to koszt takiego przedsięwzięcia i ilość potrzebnej do tego pracy są niewyobrażalne. Właśnie dlatego duże serwisy informacyjne i strony tradycyjnych mediów stawiają na osobne domeny mobilne – tak jest nie tylko łatwiej, ale również taniej.
Jednoznaczna odpowiedź na pytanie, czy lepsze są strony mobilne czy responsywne nie istnieje. Co prawda można prognozować, że to strony responsywne okażą się technologią przyszłości, jednak najpopularniejsze strony www póki co stawiają na przygotowywanie osobnych wersji mobilnych. Obie technologie mają zarówno plusy jak i minusy i co za tym idzie zwolenników i przeciwników uzbrojonych po zęby w argumenty mające podłoże w rzeczywistości.